
In de aanloop naar ons vijftigjarig bestaan op 16 mei nemen we je mee in de mooie momenten. Want wie vijftig jaar wordt, heeft vele verhalen te vertellen. Vandaag blikken we samen met collega Steven Huiskens terug op dertig van die vijftig jaar. Hij begint bij DHL Express in 1997 en ziet het bedrijf, en de wereld om ons heen, in al die jaren veranderen.
Wanneer begon het allemaal voor jou bij DHL Express?
Ik werk hier officieel vanaf 1 januari 1997. Maar daarvoor was ik eerst ruim een jaar uitzendkracht. Ik ben dus al bijna dertig jaar deel van dit fantastische bedrijf!
Hoe waren jouw eerste jaren bij DHL Express en wat is je het meest bijgebleven uit die tijd?
DHL Express is echt een mensenbedrijf. Alles draait om de klant én de medewerker. En er wordt echt veel in mensen geïnvesteerd. Mijn inwerkperiode vond ik ook best bijzonder. De eerste drie maanden stonden volledig in het teken van theorie en kennismaking met DHL. Pas daarna mocht je zelfstandig aan de slag. Maar eerst nog met een meeluisterende buddy. Ik begon als 24-uurs Customer Service Duty Officer. We waren allround en deden van alles. Frontline, aftersales, special services, weekenddiensten en zaterdagleveringen.
Je voelde je direct thuis en erg gewaardeerd. Maar één ding stond altijd centraal: alles voor de klant. Ik leerde al snel 'bij DHL zeggen we nooit nee'. En wij weten altijd een oplossing te vinden. Precies volgens ons motto: 'wij doen wat u belooft'.
Een persoonlijk hoogtepunt was mijn Employee of the Year-reis naar Athene in 2008. En natuurlijk alle kansen en mogelijkheden die ik binnen DHL heb gekregen.
Wat is er veranderd in de tijd tussen je eerste werkdag en nu?
Best veel! DHL is altijd een dynamisch bedrijf geweest. Een bedrijf dat meegroeit met de 24-uurs economie en digitalisering. Alles wordt efficiënter, elektronisch en gestandaardiseerd. Toen ik begon bij Customer Service stond er nog een telex om berichten te sturen naar landen zonder het DHL Uniplex e-mailsysteem. Zo kon je, terwijl de klant aan de lijn was, direct checken of een zending klaarstond voor aflevering en een aanleveradres aanpassen. Door standaardisatie en efficiëntie veranderde dit. Zelf bellen naar het buitenland werd vervangen door queries (dossiers) en communicatie verliep voortaan alleen via Uniplex. Een flinke verandering, waar klanten in het begin even aan moesten wennen!
Hoe zie je de volgende vijftig jaar van DHL Express Nederland?
Succesvolle logistieke bedrijven blijven focussen op klantgerichtheid, slimme organisatie, moderne technologie en goede medewerkers. Er zal dus altijd vraag blijven naar premium logistiek. De toekomst van DHL Express zal nog innovatiever en duurzamer worden. Met geavanceerde digitalisering en IoT-oplossingen zoals elektrisch vliegen, zelfrijdende linehauls en hyperloop-achtige systemen. Vergelijkbaar met de ouderwetse buizenpost, maar dan tot in de woonwijken. Binnen steden zullen we nog intensiever werken met City Hubs. En zal vrijwel elke straat een centrale Pick-up and Delivery/lockerkast krijgen. ‘On Demand Delivery’, dat keuzevrijheid in bezorging biedt, blijft zich doorontwikkelen. Zo kiezen klanten op de minuut nauwkeurig hun eigen time window. Voor maatwerkoplossingen zal Special Services drones inzetten.
Maar één ding blijft hetzelfde: Dalsey, Hillblom en Lynn zouden hun bedrijf nog steeds herkennen. Onze drielettercodes blijven bestaan, en dat we bij DHL nooit nee zeggen. Ook dan gaan we altijd tot het uiterste om de beste oplossing voor de klant te vinden!
Welk gevoel krijg je als je aan DHL Express denkt?
Trots. ‘As One’ als één DHL-team de beste willen zijn. Ik denk aan de mooie kansen die ik heb gekregen en de bijzondere events die ik heb mogen meemaken. Van mijn beginperiode bij Customer Service en Special Services, waarin ik de hele wereld over vloog voor DHL. Tot mijn tijd in Sales en mijn Key Account klanten en nu bij Marketing en Products.
En die drielettercodes? Die zal ik nooit meer vergeten!