
In het kader van het vijftigjarig jubileum van DHL Express Nederland spreken we met Hans van den Booren, gepensioneerd Major Account Manager, en Ron Lennertz, Service Center Manager Maastricht: twee collega’s die al tientallen jaren verbonden zijn aan het bedrijf én aan elkaar. Wat begon als een werkrelatie, groeide al snel uit tot een hechte vriendschap. We spreken hen over de begintijd bij DHL Express, memorabele motorritten en het belang van een goede relatie met je klant.
Hoe gingen die eerste jaren samen?
Hans: Het was superfijn. In het begin was het pionieren: zelf de weg vinden, uitzoeken hoe we dingen gingen aanpakken. We deden alles zelf: van telefoons opnemen tot routes plannen. De samenwerking verliep vanzelf. We maakten samen veel mee, zoals de PTT-staking in de jaren ’80, waardoor ineens nieuwe klanten bij ons aanklopten.
Ron: En vanaf dag één klikte het.
Hans: Ik had een motor en Ron ging dan bij mij achterop.
Ron: Ik heb daar nu nog rugpijn van!
Hebben jullie elkaar door de jaren heen zien veranderen?
Ron: Hans is eigenlijk altijd dezelfde gebleven. Altijd bezig voor anderen. Soms raakten we elkaar even uit het oog, maar dan belden we gewoon: “Waar zit jij?” Als we in de buurt waren spraken we af. Zo bleven we in contact.
Hans: Ron is ook zichzelf gebleven. Altijd dezelfde humor. We kunnen hem niet veranderen en dat hoeft ook niet.
Is dat het geheim van jullie langdurige vriendschap?
Ron: Je moet elkaar begrijpen. Ik noem dat altijd ‘Triple B’: begrip, begrijpen en begrepen worden. We hebben veel veranderingen meegemaakt, ook privé. Hans zijn enthousiasme en gedrevenheid helpen hem altijd door moeilijke tijden.
Hans: Ja, dat hebben we allemaal overleefd. Door jezelf te blijven en mee te bewegen met de tijd.
Wat is in al die jaren het meest veranderd binnen DHL Express?
Ron: We begonnen klein en zijn uitgegroeid tot een internationaal sterk merk. Professioneel, beursgenoteerd, met veel aanzien. Maar het mooie is: de klant blijft centraal staan. Dat is nooit veranderd.
Hans: Sommige klanten begeleidde ik meer dan dertig jaar. Die zijn ook gegroeid, maar bleven trouw aan DHL Express. Ik heb prachtige afscheidsmomenten gehad, waaronder een klant die een vrachtwagen liet bestickeren met “Bedankt Hans”. Dat was zó bijzonder.
Wat zouden jullie willen meegeven aan de volgende generatie collega’s?
Hans: Tegen mijn opvolger zei ik: “Je ziet dat ik veel tijd heb gestoken in mijn klanten. Altijd met rust en enthousiasme. Probeer niet te hard van stapel te lopen. Klanten waarderen het als jij hun vaste gezicht blijft. Ze willen vertrouwen opbouwen en dat kost tijd.”
Dus meer een marathon dan een sprint?
Hans: Precies! Zeker als accountmanager bouw je aan relaties. Als je investeert in je werk, zie je na een paar jaar vanzelf nieuwe kansen ontstaan. DHL Express biedt daarvoor een sterke basis en veel van je klanten zitten ook stevig in het zadel.
Ron: Wat ik zou zeggen? Als je weet wat je doet, doe het dan goed. En met plezier. Want als je er zelf energie uithaalt volgt het succes vanzelf.
Hans: DHL Express is echt een mensenbedrijf. Je staat er nooit alleen voor. Er is altijd wel iemand die meedenkt of je helpt als je vastloopt. Dat is wat het werken hier zo bijzonder maakt: mensen hebben het naar hun zin en blijven.
Als je terugkijkt op al die jaren bij DHL Express, voelt het dan alsof de tijd is omgevlogen?
Hans: Absoluut. Nu ik met pensioen ben, besef ik hoe snel het allemaal is gegaan. DHL Express is een prachtig bedrijf om voor te werken. Alles is in die tijd veranderd, vooral op technisch vlak. Onze Sales collega’s werken met een nieuw programma werkt dat automatisch offertes maakt. Dan denk ik: je moet echt jong en scherp zijn om daar soepel in mee te gaan. De wereld draait snel en DHL Express draait mee. Ik kijk met een goed gevoel terug. Het is mooi geweest zoals het is gelopen!