Al 50 jaar in beweging: hoe DHL Express Nederland CO₂-uitstoot in logistieke processen vermindert

In het kader van het vijftigjarig jubileum van DHL Express Nederland spreken we met Bram van Liere, Corporate Affairs en duurzaamheidsmanager. Bram werkt inmiddels ruim tien jaar bij DHL Express en houdt zich dagelijks bezig met de verduurzaming van onze logistieke keten. Of het nu gaat om elektrische voertuigen, energiezuinige gebouwen of biobrandstof voor vliegtuigen: Bram weet precies welke stappen we de afgelopen jaren hebben gezet om onze CO₂-uitstoot te verlagen.

“Het gaat bij verduurzaming niet alleen om grote veranderingen,” vertelt hij, “maar juist ook om telkens kleine stappen in de goede richting. Die maken samen een groot verschil.”

Fietskoeriers en CityHubs: lokaal, stil en schoon
De duurzaamheidsreis van DHL Express in Nederland begint al in de jaren ’90. “We zijn ooit begonnen met mountainbikes en rugzakken,” vertelt Bram. “Inmiddels rijden er dagelijks 35 tot 45 cargobikeroutes in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Utrecht. De moderne fietsen, zoals de Urban Arrow en de Nijland Chariot, kunnen veel grotere volumes aan dan vroeger: goed voor meer dan 2.100 zendingen per dag.

Een belangrijke rol hierin speelt ook het netwerk van CityHubs: compacte distributiepunten net buiten de stadscentra. Vanaf grotere sorteercentra zoals Schiphol of Eindhoven worden zendingen aangeleverd en vervolgens per cargobike bezorgd. Zo kunnen we lokaal én zonder uitstoot pakketten afleveren én ophalen.

Elektrische voertuigen: een groeiende vloot
Sinds 2016 investeert DHL Express Nederland in elektrische voertuigen. Inmiddels bestaat onze vloot uit een mix van lichte en middelzware bestelwagens van verschillende merken. Ook rijden er sinds 2018 elektrische trucks rond voor zwaarder transport.

“De afgelopen jaren hebben we steeds grotere stappen kunnen zetten,” zegt Bram. “De nieuwe generatie elektrische voertuigen heeft een grotere actieradius, wat ons de mogelijkheid biedt, om steeds meer afgelegen gebieden elektrisch te beleveren.” Bedreigingen zijn er ook; “Doordat het Nederlandse elektriciteitsnetwerk overvol zit krijgen we niet overal de capaciteit om nog meer bussen tegelijk op te laden.”

Gebouwen die bijdragen
Niet alleen op de weg, ook in onze gebouwen kijken we kritisch naar energieverbruik. Er zijn al op verschillende locaties stappen gezet om de energie-efficiëntie te verbeteren.

Zo liggen op al onze panden zonnepanelen, waarmee we voor bijna 15% in ons eigen verbruik voorzien en 14% hebben terug geleverd.  Ook zijn onze nieuwste panden vanaf 2018 allemaal voorzien van een BREEAM-keurmerk, een duurzaamheidskeurmerk voor de bebouwde omgeving. “In onze nieuwste panden zijn we ondertussen gasloos en sinds 2021 worden al onze panden wereldwijd volgens de laatste duurzaamheidseisen gebouwd.” vertelt Bram.

Voetafdruk verminderen met GoGreen Plus
Het overgrote deel van onze ecologische voetafdruk zit in het luchtvervoer. Daarom investeert DHL Express in Sustainable Aviation Fuel (SAF), een duurzamer alternatief voor fossiele kerosine, waarmee we daadwerkelijk onze uitstoot verminderen. En klanten kunnen meedoen: via GoGreen Plus kunnen zij bijdragen aan de inzet van SAF binnen ons wereldwijde netwerk.

“Dat werkt via het zogenoemde Book & Claim-model,” legt Bram uit. “Klanten kunnen hun scope-3 emissies verlagen door de SAF voor hun zendingen in te zetten”  

Meer weten over GoGreen Plus en SAF? Lees het hier.

Blijven verbeteren
DHL Express Nederland werkt al jaren stap voor stap aan het verkleinen van haar CO₂-voetafdruk. Of het nu gaat om fietsen in de stad, elektrische trucks, energiebesparing of duurzame kerosine: overal in de logistieke keten zoeken we naar slimmere en schonere manieren van werken.

“En we zijn nog lang niet klaar,” zegt Bram. “We blijven investeren in innovatie en samenwerking, zodat we ook de komende vijftig jaar blijven bewegen, met steeds minder uitstoot.”