Per juli 2022 Douanewijziging Indonesië

Juli 2022 - Rijbewijs niet meer geaccepteerd

Als gevolg van een recente aanpassing van de Indonesische douaneregelgeving mag een rijbewijs in Indonesië niet langer dienen als alternatief identiteitsbewijs bij het verzenden of ontvangen van een pakket. Het rijbewijsnummer wordt dan ook niet meer in MyDHL+ geaccepteerd voor zendingen van en naar Indonesië. Dit is van toepassing op B2B en B2C zendingen.

Alleen het voorgeschreven ID-nummer van de in Indonesië gevestigde geadresseerde mag worden vermeld. Dit gold al sinds 1 augustus 2021 voor alle koeriers, expediteurs/integrators en douane-expediteurs. Wanneer het voorgeschreven ID-nummer niet beschikbaar is, zal het inklaringsproces vertraging oplopen.

In de volgende gevallen moet altijd het Indonesische belastingidentificatienummer worden verstrekt (NPWP-Nomor Pokok Wjib Pajak):

- Zendingen van de rest van de wereld naar Indonesië
- Zendingen van Indonesië naar de rest van de wereld

Bij afwezigheid van een fiscale identiteitskaart, kan de klant een alternatieve identiteitskaart gebruiken zoals:
- Indonesisch ID-nummer (NIK - Nomor Induk Kependudukan), voor Indonesische staatsburgers
- Paspoortnummer (alleen voor buitenlanders)

De vereisten voor het identificatienummer zijn verschillend voor bedrijven en particulieren, zoals hieronder aangegeven:

Bedrijven in Indonesië moeten het Indonesische Belasting ID Nummer (NPWP - Nomor Pokok Wajib Pajak) opgeven bij import en export.

Particulieren in Indonesië moeten bij invoer en uitvoer het Indonesische belastingidentificatienummer (NPWP - Nomor Pokok Wajib Pajak) opgeven, of een alternatief identificatienummer, zoals:

- Indonesisch ID-nummer (NIK - Nomor Induk Kependudukan), voor Indonesische staatsburgers
- Paspoortnummer (alleen voor buitenlanders)

Heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met uw DHL-contactpersoon of met DHL Klantenservice via 088 - 0552 000. Wij helpen u graag verder.

 

Wijziging per 1 augustus 2021 - Tax ID nummer

De Indonesische douaneautoriteiten introduceren een nieuw vereiste voor zendingen van en naar Indonesië. Met ingang van 1 augustus 2021 moet in douaneaangiften voor Indonesië het NWPW nummer (Nomor Pokok Wajib Pajakworden vermeld. Dit is een Indonesisch nationaal Tax ID nummer dat ieder Indonesisch bedrijf moet hebben.

Dit is van toepassing op alle export- en importzendingen (B2B, B2C, C2C), behalve op documentzendingen.

Wanneer de importeur of exporteur een particulier is, kan worden volstaan met een van de volgende identificatiemiddelen:

  • NIK ID Number (Nomor Induk Kependudukan), voor Indonesische ingezetenen
  • Indonesisch rijbewijsnummer, voor Indonesische of niet-Indonesische ingezetenen
  • Paspoortnummer, alleen voor niet-Indonesische ingezetenen)

Voorkom onnodige vertraging van uw zending:

  • Vermeld het juiste ID nummer in de zendingsgegevens.
  • Vermeld de volledige contactgegevens van de ontvanger in Indonesië.
  • Verstrek alle gegevens van uw zending online via uw verzendapplicatie. Zorg daarbij dat alle informatie correct en compleet is, zoals de goederenomschrijving, productwaarde per factuurregel en land van oorsprong etc.

Wanneer deze gegevens niet worden meegestuurd, zal DHL Indonesië contact opnemen met de klant. Dit kan vertraging van uw zending tot gevolg hebben.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw DHL contactpersoon of met DHL Klantenservice via 088 - 0552 000. Wij helpen u graag verder.

 

Wijziging per 30 januari 2020 - verlaging deminimiswaarde

Sinds 30 januari 2020 is de deminimis grenswaarde in Indonesië van 75 USD verlaagd naar 3 USD per zending. Dit betekent dat alleen de zendingen met een waarde onder 3 USD zijn vrijgesteld van invoerrechten. Wel blijft de BTW van toepassing (10%).

In Indonesië betaalt de ontvanger ook extra belasting (inkomstenbelasting) van 7,5% voor tassen, schoenen en textielproducten met een waarde tussen 3-1.500 USD. Boeken onder de HS-codes 4901, 4902, 4903, 4904 zijn vrij van invoerrechten, BTW en inkomstenbelasting.

Om het proces te vereenvoudigen, is voor B2C zendingen (e-commerce) is een nieuw platform geïntroduceerd voor inklaring. Voorbeelden van dit soort bedrijven in NL zijn bijvoorbeeld bol.com, wehkamp en dergelijke. Bedrijven die nog niet op dit platform zijn geregistreerd, moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Het bedrijf moet de juridische entiteit in Indonesië hebben
  • Een bedrijf moet een overeenkomst hebben met een expressbedrijf.
  • Deze overeenkomst moet worden geregistreerd bij de douane en de markt moet een e-catalogus indienen en een e-factuur opstellen.