Maak kennis met Kevin Penning! Hij begon als fietskoerier en werkt nu als supervisor in Den Hoorn, waar hij zijn team begeleidt en ondersteunt. Benieuwd waarom hij al 13 jaar met veel plezier bij DHL Express werkt en hoe hij de sfeer in Den Hoorn ervaart? Lees dan snel verder!
Wie ben je en wat voor werk doe je bij DHL Express?
Ik ben Kevin Penning, 33 jaar, en ik werk inmiddels 13 jaar bij DHL Express. Ik ben destijds begonnen als fietskoerier. Via een koerier ben ik hier terechtgekomen; hij leverde vaak bij het bedrijf waar ik toen werkte. Ik had mijn rijbewijs destijds nog te kort om aan de slag te gaan als koerier, dus ben ik als fietskoerier gestart. De sollicitatie was heel leuk en het werk sprak me meteen aan. Uiteindelijk heb ik dat zeven jaar gedaan. Na een tijdje wilden ze graag dat ik als koerier aan de slag ging, maar het werk als fietskoerier beviel me zo goed dat ik dat ben blijven doen.
Hoe is jouw verdere carrière bij DHL Express verlopen?
Na mijn tijd als fietskoerier ben ik één dag per week als backup-dispatcher begonnen. Dat werden al snel twee dagen. Daarna ben ik fulltime als dispatcher aan de slag gegaan. Een dispatcher bij DHL Express is degene die ritten plant en koeriers aanstuurt, zodat alle zendingen zo efficiënt mogelijk worden opgehaald en bezorgd. Dat heb ik ongeveer drie jaar gedaan. Inmiddels werk ik sinds een jaar als supervisor. Officieel ben ik nog supervisor in opleiding, maar ik verwacht dat dit binnenkort volledig officieel wordt.
Wat vind je leuk aan je werk en wanneer is een dag voor jou geslaagd?
Wat ik vooral leuk vind aan mijn huidige functie is dat ik veel met mensen bezig ben. Ik vind het belangrijk om klaar te staan voor onze medewerkers en hen te helpen waar dat nodig is.
Een dag is voor mij geslaagd wanneer iedereen tevreden vertrekt én weer goed terugkomt. ’s Ochtends beginnen we met het maken van de routes. We kijken naar de gewichten en het aantal pakketten en proberen het voor iedereen zo goed mogelijk in te plannen. Daarna delen we de routes met de koeriers en bespreken we of alles haalbaar is. Wanneer ze aan het einde van de dag terugkomen, neemt een collega het over en controleert of alles goed is gegaan. De feedback daarvan hoor ik meestal de volgende dag.
Hoe heeft DHL Express jou geholpen om te groeien in je rol?
Hier kijken ze niet alleen naar de functie die je hebt, maar ook naar de persoon erachter. Ze geven je extra handvatten om te groeien. Zo krijg je als supervisor aanvullende CIM-trainingen die je echt verder helpen. Dit zijn trainingen voor leidinggevenden waarin je leert hoe je processen kunt verbeteren. Je ontdekt hoe je problemen sneller herkent, het werk slimmer organiseert en je team daarbij optimaal ondersteunt.
Op een gegeven moment werd mij gevraagd of ik supervisor wilde worden. Ik had die ambitie niet per se, maar ik had wel het gevoel dat het iets voor mij kon zijn. Ik ben blij dat ik de stap heb genomen, want ik heb er geen moment spijt van gehad.
Hoe zou je de sfeer op de werkvloer in Den Hoorn omschrijven?
De sfeer is goed, we zijn direct tegen elkaar, maar altijd eerlijk en ontzettend vriendelijk. We hebben hier collega’s van allerlei nationaliteiten en we werken echt als één team; iedereen heeft elkaar nodig. Waar anderen misschien denken: “Ik zeg maar niets,” gebeurt dat hier juist niet. Hier zeggen we eerlijk wat we vinden, en dat werkt heel prettig.
Wat maakt iemand een goede match voor het team in Den Hoorn?
In Den Hoorn zeggen we op z’n Rotterdams: “Niet lullen maar poetsen.” Een goede match is iemand die echt een doorpakker is. Wij doen ons best om nieuwe collega’s warm te ontvangen, maar het is belangrijk dat je betrokken en loyaal bent. Veel mensen werken hier al jarenlang, sommigen zelfs 30 jaar, en dat zegt wel iets over de cultuur en wat hier belangrijk is.
Op dit moment zitten jullie in de piekperiode. Hoe pakken jullie dat aan en hoe zorgen jullie ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven tijdens de drukte?
Elke supervisor krijgt een taak om zo goed voorbereid te zijn op de piekperiode. Op zaterdag ben ik bijvoorbeeld bezig met het organiseren van alles: van de routes tot de lunchpakketten. We doen in december extra leuke dingen om medewerkers te waarderen en gemotiveerd te houden. Zo hebben we laatst een winterbarbecue gehad en geven we ook kleine attenties, zoals een chocoladeletter. Het zijn kleine dingen, maar ze zorgen voor extra waardering en motivatie.
Wat is het meest verrassende dat je hebt meegemaakt tijdens je tijd bij DHL Express?
Tijdens mijn tijd als fietskoerier ben ik een keer mee geweest naar de Tour de France. We mochten daar op de baan goodiebags uitdelen aan de bezoekers. Dat was superleuk om als groep te doen en zoiets maak je niet zomaar mee.
Wat zou je tegen iemand zeggen die twijfelt om te solliciteren?
Begin eraan, pak die kans en spring in het diepe. Als het niets voor je is, kun je altijd nog iets anders doen. Je komt hier sowieso terecht in een warm bad; iedereen zorgt voor een hartelijk welkom. Probeer het gewoon.
Waarom ben jij #expresstrots?
Ik ben vooral trots op het feit dat we hier iedereen gelijk behandelen. Iedereen is welkom, ongeacht je achtergrond, en ik vind het heel mooi dat dit bij DHL Express zo vanzelfsprekend is. Daarnaast biedt het bedrijf je volop ontwikkelkansen, ongeacht je achtergrond of ervaring.