Van koerier tot supervisor: het verhaal van Sander bij DHL Express

Al dertien jaar maakt Sander deel uit van de geel-rode wereld van DHL Express. Wat begon als een bij toeval gekozen baan als koerier in Apeldoorn, groeide uit tot een carrière vol uitdagingen, kansen en mooie herinneringen. Inmiddels is hij supervisor in Zwolle, waar hij dagelijks samen met zijn team zorgt dat duizenden zendingen op tijd hun bestemming bereiken. Maar wat maakt zijn werk zo bijzonder en waarom voelt DHL Express voor hem als familie?

Wie ben je en wat voor werk doe je bij DHL Express? 
Ik ben Sander, 34 jaar, en werk inmiddels 13 jaar bij DHL Express. Op dit moment ben ik supervisor in Zwolle, maar mijn carrière bij DHL Express begon als koerier in Apeldoorn.  

Ongeveer drie jaar reed ik als koerier, waarna ik de kans kreeg om als Support Executive aan de slag te gaan. Vanuit die rol ben ik uiteindelijk doorgegroeid naar Supervisor. Dit doe ik nu inmiddels 4 jaar.  

Ik ben eigenlijk zonder vast plan bij DHL Express begonnen. Na mijn CIOS-opleiding wist ik niet goed wat ik wilde, maar bezorgen heeft altijd mijn interesse gehad. Toevallig kwam ik hier terecht en dat bleek een schot in de roos. DHL Express voelt voor mij als een familie, zowel in Apeldoorn als nu in Zwolle. Je werk wordt hier gewaardeerd en er zijn volop doorgroeimogelijkheden. Dat, gecombineerd met de diversiteit aan mensen, maakt dat ik hier met veel plezier werk.

Wat is het eerste dat je doet als je ’s ochtends op locatie aankomt? 
Eerst koffie! Ik zeg iedereen even gedag en dan begin ik samen met een collega met de planning voor die dag. We kijken hoeveel zendingen er binnenkomen en baseren daarop de routes. Ook checken we wie er aanwezig is: er kan altijd iemand ziek zijn of op vakantie. Elke ochtend bekijken we daarom goed de forecast van het aantal zendingen. 

Daarna bepalen we wie we op welke route zetten. Rond zes en acht uur weten we precies wat er binnenkomt en wat we qua drukte kunnen verwachten. Vervolgens houden we een dag start met de koeriers van ongeveer tien minuten: hoe ging het gisteren, zijn er bijzonderheden, hoe ziet vandaag eruit? Daarna starten we het proces in de loods, dat ongeveer een uur en een kwartier duurt. Dat is het proces waarbij alle zendingen ’s ochtends binnenkomen, worden gesorteerd, in de bussen van de koeriers worden geladen en de routes worden klaargezet. Alles draait erom dat de koeriers op tijd de weg op kunnen om de zendingen bij klanten te bezorgen.

Andere taken die ik heb zijn onder andere de werving voor nieuwe koeriers, planning, en training. Daarnaast vallen Cityhubs Groningen en Leeuwarden ook onder mijn verantwoordelijkheid; daar ben ik om de week aanwezig.

Wat maakt jouw dag geslaagd? 
Mijn dag is geslaagd als de koeriers tevreden de deur uitgaan. Als het proces goed loopt, de bezetting klopt en we het aantal stops bij de klanten hebben we onder controle, kan ik me rustig bezighouden met mijn neventaken.  

Wat vind jij het leukste onderdeel van je werk als supervisor? 
Het proces zelf. Je bent afhankelijk van zoveel factoren: de vluchten vanuit Leipzig, vrachtwagens die ’s ochtends vanuit Schiphol komen, mogelijke vertragingen onderweg, voldoende personeel, de juiste mensen op de juiste plek en de sfeer. Al die variabelen maken dat elke dag anders is. Dat vind ik juist het mooie en uitdagende van dit werk.

Hoe zou je de sfeer op de werkvloer/locatie Zwolle omschrijven? 
De sfeer is heel warm. We hebben veel voor elkaar over, maar durven elkaar ook aan te spreken als iets niet goed gaat. Dat vind ik een van de belangrijkste dingen op een service center. Natuurlijk kun je niet iedereen tevreden houden, maar we doen daar wel ons uiterste best voor.

Wat maakt het werken bij DHL Express volgens jou anders dan bij andere bedrijven? 
Vooral de passie en drive die mensen hier hebben. Er zijn collega’s die hier al jaren werken, maar ook studenten die dit werk een paar jaar doen. Die diversiteit maakt het mooi. Het hele jaar door staan we voor uitdagingen en targets, en toch fixen we het steeds weer samen. Ik heb in al die jaren bijna niet meegemaakt dat we iets niet voor elkaar hebben gekregen.  

Die passie voor het bedrijf krijg je echt door hier te werken. De CIS helpt daar ook enorm bij; dit is de introductietraining van DHL Express, waarin nieuwe collega’s alles leren over onze service, cultuur en werkwijze, oftewel een kennismaking met de ‘geel-rode wereld’. Voor veel mensen begint daar de beleving. De passie werkt bovendien aanstekelijk: je krijgt het mee van je collega’s.

Hoe heeft DHL Express jou geholpen om te groeien in je rol? 
Het begint bij jezelf: je moet laten zien dat je iets wil en kansen grijpen. Maar ik ben heel blij dat ik bij DHL Express de tijd en ruimte heb gekregen om mezelf te ontwikkelen. Na een jaar wist ik al dat ik supervisor wilde worden. Het duurde een aantal jaar voordat dit lukte, maar in die periode heb ik ontzettend veel geleerd dat ik nu in mijn functie kan inzetten. Ik mocht bijvoorbeeld beginnen als back-up supervisor, en dat heeft me enorm geholpen om door te groeien.

Daarnaast ben ik afgelopen mei begonnen aan Generation Next. Je loopt dan een half jaar met een mentor mee in een traineeship. Ik heb me ingeschreven voor Operations Manager, want ik ben ambitieus en wil stappen blijven maken. Mijn ambitie ligt in de operatie en dit traject helpt me ontdekken welk pad ik in de toekomst kan bewandelen.

Zo kan ik ervaren of de rol bij me past, mezelf verder laten zien en nieuwe mensen leren kennen. Dat vind ik heel waardevol. Blijven leren vind ik ontzettend belangrijk en tot nu toe is het traject enorm leerzaam.

Wat was jouw leukste herinnering bij DHL Express? 
Van feestjes in Nijkerk en Utrecht tot het 50-jaarfeest in Amsterdam afgelopen mei. Maar mijn mooiste herinnering is het CIM Graduation-feest in Sofia, vorig jaar mei. De CIM Graduation is het feestelijke moment waarop collega’s hun internationale leiderschapstraining bij DHL Express afronden, met deelnemers uit heel Europa. Een prachtig feest, compleet met toga. Dat voelde echt als een blijk van waardering voor mijn werk als supervisor.

Waarom ben jij #expresstrots? 
Omdat we het echt samen doen. Daar ben ik heel trots op. Niet alleen hier in Zwolle, maar ook in de samenwerking met andere service centers, zoals Apeldoorn en Utrecht. We proberen elkaar allemaal te helpen, en dat maakt DHL Express voor mij uniek.