
Maak kennis met Judith van Duijne! Zij werkt al 17 jaar bij DHL Express, waarvan het laatste jaar als vrachtwagenchauffeur. Ze begon ooit als koerier, maar werkt inmiddels sinds een jaar als vrachtwagenchauffeur. Naast haar dagelijkse ritten door onder andere Rozenburg en Schiphol, zet zij zich in voor een schonere omgeving. Tijdens haar pauze of als ze ergens moet wachten, pakt ze haar grijper en emmer om zwerfafval op te ruimen rondom klantlocaties. Dat levert niet alleen schone straten op, maar ook mooie gesprekken en bewustwording bij collega’s en klanten.
Benieuwd naar haar verhaal, uitdagingen én haar oproep aan vrouwen die twijfelen of dit werk iets voor hen is? Lees het hele interview hieronder.
Kun je jezelf voorstellen? Wie ben je, hoe lang werk je al bij DHL Express en wat doe je precies?
Ik ben Judith van Duijne, 43 jaar, en ik werk al 17 jaar bij DHL Express. Sinds een jaar zit ik op de vrachtwagen. Daarvoor was ik altijd koerier.
Was het altijd al een droom om vrachtwagenchauffeur te worden?
Ik wilde dit al heel lang. Ik had al eens eerder gesolliciteerd, maar toen werkte ik nog maar twee dagen in de week en dat was te weinig. Nu zijn mijn kinderen groter, werk ik meer en toen ben ik het alsnog gaan doen. Binnen twee maanden had ik mijn vrachtwagenrijbewijs en mocht ik rijden.
Het is natuurlijk heel anders: alles is een stuk groter, maar op een andere manier ook echt heel leuk. De afwisseling, het contact met klanten, en ja, de vrachtwagen is flink groter dan een busje. Ik ben zelf niet zo groot, dus daar krijg ik vaak grappige opmerkingen over.
Waarom heb je ervoor gekozen om bij DHL Express als vrachtwagenchauffeur aan de slag te gaan en niet bij een ander logistiek bedrijf?
Ik zit hier echt goed op mijn plek. Ik vind mijn werk heel leuk en ik heb hele fijne collega’s. Ze denken echt met je mee en staan altijd voor je klaar.
Wat zijn de verschillen tussen het werken als koerier en als vrachtwagenchauffeur?
Het grootste verschil is natuurlijk dat alles een maatje groter is. Ik kom nu veel vaker bij bedrijven en ben veel meer met pallets bezig. Qua stops is het ook heel anders: ik heb nu zo’n 9 à 10 afleveradressen en 6 à 7 pick-ups per dag (dat is het ophalen van zendingen bij klanten die iets willen versturen). Als koerier had ik meestal 50 tot 80 afleveringen per dag, met daarnaast nog wat pick-ups.
Je bent als chauffeur ook vaak langer bij een klant, zeker vanwege douanedocumenten. Dat kost echt tijd. Als alle docks vol zijn (dat zijn speciale laad- en losplekken bij bedrijven) moet ik wachten. Dan pak ik mijn emmer en grijpertje en ga ik zwerfafval opruimen. Ik vraag aan bedrijven of ik daar wat mag schoonmaken. Dat levert vaak leuke reacties op en zorgt voor meer bewustwording. En je ziet vaak dezelfde klanten, dat vind ik heel leuk.
Wat zijn belangrijke kwaliteiten in dit werk?
Je moet vooral geduld hebben. In een vrachtwagen ervaar je het verkeer heel intens. Sommige mensen geven je de ruimte, maar anderen halen gevaarlijke capriolen uit. Ook de wachttijd bij klanten is vaak langer.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Ik begin rond half acht of kwart over acht. Dan sta ik in de sort (dat is het proces waarbij zendingen worden gesorteerd op route of bestemming voordat ze in de vrachtwagen gaan) verzamel ik de pallets, laad ik alles in en vertrek ik voor mijn route. Ik bepaal vaak zelf hoe ik de route rijd, omdat ik weet bij welke klanten het langer duurt. In het systeem worden douanedocumenten niet altijd meegenomen, dus daar moet ik zelf goed op anticiperen.
Wat vind je het leukste of meest verrassende aan je werk als chauffeur?
De reacties onderweg! Ik krijg vaak leuke opmerkingen, zoals “klein meisje, grote auto”, en dat leidt tot gesprekken die je anders niet zou hebben. Ook het opruimen van zwerfafval roept veel positieve reacties op.
Met de vrachtwagen kan ik natuurlijk niet overal makkelijk parkeren, maar ik heb met bedrijven waar ik vaak kom afgesproken dat ik mijn wagen daar even mag neerzetten om in de buurt wat op te ruimen. Ik moet door de rijtijdenwet soms verplicht pauzeren, en dat is een ideaal moment om iets terug te doen voor de omgeving.
Hoe is het om als vrouw in deze rol te werken? Krijg je daar reacties op van collega’s of klanten?
Ik vind het hartstikke leuk. Je valt wel op en dat vond ik vroeger niet altijd prettig, maar nu juist wel. Ik wil graag laten zien dat wij vrouwen dit werk ook prima kunnen en dat we een andere energie meebrengen op de werkvloer.
Wat zou je willen zeggen tegen vrouwen die twijfelen of dit werk iets voor hen is?
Gewoon doen! Haal je rijbewijs en probeer het. Als het niks voor je is, kun je altijd nog wat anders doen. Maar je weet pas of het iets voor je is als je het hebt geprobeerd.
Waar ben jij #expresstrots op?
Op de lieve en leuke mensen bij DHL Express. Ik zie ze elke dag en mag met ze samenwerken. En ook op het feit dat DHL maatschappelijk betrokken is en dingen organiseert zoals bijvoorbeeld Kids Day. Dat vind ik echt belangrijk.