
In de aanloop naar ons vijftigjarig jubileum op 16 mei blikken we terug op bijzondere verhalen van collega’s die al jaren deel uitmaken van DHL Express. Vandaag maken we kennis met Cyrella Hofman, die op 1 oktober 1997 begon als Customer Service Agent en onlangs toetrad tot het managementteam als Chief of Staff. Een reis van bijna drie decennia vol groei, herinneringen en mijlpalen.
Hoe begon jouw avontuur bij DHL Express?
Mijn avontuur startte op een wervingsavond voor Customer Service Agents. Tijdens die avond moest je allerlei testen doen, van typesnelheid tot klantgerichtheid, allemaal onder begeleiding van de supervisors. Aan het eind van de avond kreeg je direct te horen of je door was naar de sollicitatieronde. Dat was spannend, maar ik kwam erdoorheen en werd aangenomen.
Wat weet je nog van je eerste werkdag?
Heel veel eigenlijk! We begonnen direct met een intensieve training, toen nog zonder het huidige Certified International Specialist programma, maar wel een volledige DHL-introductie. Pas na die training mocht je de vloer op. In het begin zat er altijd een collega naast je om te helpen. Er was nog geen internet, dus veel kennis moest je uit je hoofd leren of opzoeken in boeken of mapjes. Dat maakte de eerste periode extra leerzaam, maar ook spannend.
Hoe waren die eerste jaren voor jou?
Geweldig! Ik had helemaal niet de intentie om lang te blijven, maar het werk was zó leuk dat ik nooit meer ben weggegaan. We hadden een hecht team, voornamelijk jonge vrouwen en er ontstonden echte vriendschappen. Sommigen spreek ik nu, bijna dertig jaar later, nog steeds. En DHL organiseerde toen al ontzettend veel leuke evenementen: DHL Sterrenslag, estafettes, sportwedstrijden tegen klanten. Dat creëerde echt een familiegevoel.
Welke momenten zijn voor jou echte mijlpalen geweest?
Het geven van mijn eerste CIM-trainingen, zo’n tien jaar geleden, was bijzonder. Ik mocht nieuwe managers begeleiden en opleiden tot Certified International Managers en dat vond ik echt stoer. In die periode gaf ik die trainingen soms wel acht keer per jaar! Maar de échte mijlpaal was afgelopen december, toen ik begon als Chief of Staff. Na al die jaren voelt het alsof alles samenkomt in deze functie. Het is een eer om vanuit deze rol mee te bouwen aan de toekomst van DHL Express.
Wat is er veranderd sinds jouw eerste werkdag?
Heel veel! Eén van de grootste veranderingen was natuurlijk de overname door Deutsche Post. Voorheen waren we een veel lokaler bedrijf. Na de overname gingen we werken vanuit één wereldwijde strategie en dat was best wennen. Dingen zoals branding en communicatie werden ineens centraal bepaald. Tegelijkertijd bracht het ook structuur. En natuurlijk de digitalisering. Waar we vroeger eindeloos zochten in boeken en heel veel belden, ging steeds meer digitaal. Het maakte ons werk makkelijker én efficiënter.
Hoe zie jij de toekomst van DHL Express Nederland?
De markt is volop in beweging dus we zullen nóg flexibeler en innovatiever moeten worden. Verduurzaming blijft daarin een belangrijk thema. Maar ik geloof echt dat we die ontwikkeling aankunnen. We hebben de kracht, kennis én mensen om ons steeds opnieuw aan te passen.
Wat motiveert jou om al 28 jaar bij DHL Express te blijven?
Ontwikkeling. Zowel persoonlijk als professioneel. DHL biedt zóveel mogelijkheden om te groeien. Van interne opleidingen tot nieuwe functies, ik heb altijd het gevoel gehad dat er ruimte was voor ambitie. Daarnaast is het gewoon een heel fijne cultuur: transparant, eerlijk en open. Met collega’s waar je écht op kunt bouwen. Dat werkplezier is voor mij essentieel.
Welke lessen heb je in al die jaren geleerd?
Twee dingen springen eruit. Laat jezelf zien en grijp de kansen die voorbijkomen. En zorg voor plezier in wat je doet. Soms moet je zelf het ijs breken, een grapje maken, iets luchtigs toevoegen. Dat zorgt voor verbinding. Als je plezier hebt, gaat alles nét wat makkelijker.
En als je nu aan DHL Express denkt, welk gevoel overheerst dan?
Trots. Trots op waar we als organisatie staan. Trots op de mensen met wie ik samenwerk. En trots op de reis die ik zelf heb afgelegd. DHL Express voelt voor mij als een tweede thuis. Een plek waar kwaliteit, diversiteit en samenwerking hand in hand gaan. En waar we, net als altijd, net dat stapje extra zetten.
En dat gevoel? Dat verdwijnt voorlopig niet.