DHL Express helpt u graag u te beschermen tegen frauduleuze e-mail, SMS of Whatsapp. Wanneer stuurt DHL Express u een e-mail of tekstbericht, en hoe herkent u fraude?
DHL Express kan u een e-mail, SMS of Whatsapp sturen voor:
- Informatie over de status van uw zending vanuit DHL Express (On Demand Delivery).
- Betaling van BTW en/of invoerrechten voor een pakket dat u uit het buitenland ontvangt.
Een betaalverzoek van DHL Express voor BTW/invoerrechten bevat altijd het airwaybill/AWB-nummer van uw zending. Klik nergens op, maar noteer en controleer het zendingnummer via Track & Trace op dhlexpress.nl
Een e-mailadres van DHL eindigt altijd op dhl.com. Beweeg de muis over de link (niet klikken!) en kijk of het e-mailadres van de afzender niet opeens verandert. Een fraudeur kan dit namelijk ‘maskeren’.
Let op: Het is mogelijk dat u voor één zending meerdere e-mails of tekstberichten ontvangt. Blijf bij alles dat u ontvangt altijd op bovengenoemde punten controleren: bevat het tekstbericht een correct airwaybill/AWB-nummer en is bij e-mail de afzender echt van dhl.com.
Phishing melden
Heeft u een verdachte e-mail, sms, Whatsapp of betaalverzoek ontvangen en u weet niet zeker of dit van DHL komt? Zorg dan dat u op geen enkele link klikt en open geen bijlagen. Meld dit via e-mail aan spam.expressnl@dhl.com en voeg de verdachte e-mail of sms toe als bijlage. Het is belangrijk om de verdachte mail níet te Forwarden (door te sturen), omdat dan de originele en technische gegevens verloren gaan. Met de verdachte e-mail als bijlage, kunnen wij de échte afzender achterhalen en blokkeren. – Lees in de instructie hoe u dat doet:
Instructie voor melden van phishing e-mail
Instructie voor melden van verdachte sms of Whatsapp
Meer informatie
Mocht u alsnog twijfelen, kijk dan voor meer informatie op de Fraudehelpdesk.