Overslaan en naar de inhoud gaan
Toggle menu DHL Express
  • Verzenden
  • Tarieven
  • E-commerce
  • Track en Trace
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Contact
  • nl
    • nl
    • en
    MyDHL+

Algemene vragen

U bent hier
  • Kennisbank
  • FAQ
  • Algemene vragen

1. Welke betalingsmethoden kan ik gebruiken bij DHL?
 

Indien u regelmatig zendingen verstuurt, adviseren wij u hier een DHL klantnummer aan te vragen met tarieven op maat. U ontvangt dan periodiek een factuur voor de gebruikte diensten.
Verzendt u minder frequent, dan kunt u gebruik maken van onze verzendapplicatie MyDHL+. Via deze applicatie heeft u de mogelijkheid om de transportkosten te voldoen met creditcard, iDEAL, PayPal of betalen bij de koerier. Lees meer over onze betalingsmogelijkheden.

 

2. Moet ik invoerrechten betalen over de artikelen die ik koop?
 

Dit hangt af van het soort goederen, de waarde van de goederen, de herkomst (binnen of buiten de EU), de afspraken die u hierover met de leverancier heeft gemaakt en het land waar u de goederen invoert. Meer informatie vindt u in onze Douanebrochure, in hoofdstuk 'Import - Douaneregels' en op invoerrechten en btw. .

Als de douane heffingen oplegt, betaalt DHL deze in eerste instantie en belast deze aan u door.

 

3. Ik ga artikelen kopen bij een bedrijf buiten de Europese Unie dat DHL gebruikt voor het verzenden. Moet ik invoerrechten betalen over de artikelen die ik koop?
 

Afhankelijk van het type goederen, de waarde van de goederen en de leveringsvoorwaarden die de leverancier hanteert, is het mogelijk dat er douanerechten worden berekend voor een douaneplichtige zending. Meer informatie vindt u in onze Douanebrochure, in hoofdstuk 'Import - Douaneregels' en op invoerrechten en btw.

 

4. Ons bedrijf wil onze producten naar meerdere landen gaan exporteren. Wij hebben geen ervaring op dit gebied. Kan DHL ons advies geven?
 

Zeer zeker! DHL heeft ongekend veel ervaring met internationaal vervoer. Neem contact op met het verkoopteam via dhldirectsales@dhl.com om uw wensen te bespreken.

 
 

5. Hoe bereken ik het volumetrisch gewicht?
 

Wat is volumetrisch gewicht?
Het volumetrisch gewicht van een zending is een berekening die de dichtheid van een pakket aangeeft. Een minder compact artikel neemt gewoonlijk meer ruimte in, vergeleken met het daadwerkelijk gewicht ervan. De kosten van een zending worden o.a. beïnvloed door de hoeveelheid ruimte die de zending inneemt in een vliegtuig. 

Uw zending wordt op twee manier gewogen; het daadwerkelijk gewicht en het volumetrisch gewicht. Het tarief van uw zending hangt af van het gewicht in kilo’s of volume in kubieke meter. Verstuurt u een omvangrijke ‘lichtgewicht’ zending? Dan rekenen we met het volumegewicht. Nadat u het volumegewicht heeft berekend, vergelijkt u dit met het gewicht in kilo’s. De hoogste van de twee geldt als het gewicht van uw zending.

Hoe berekent u het volumetrisch gewicht van uw expreszending?
Het volumetrisch gewicht kunt u berekenen volgens deze formule: lengte x breedte x hoogte / 5000.
DHL Express hanteert als volumesleutel: 1m³ = 200 kg. 

Rekenvoorbeeld:
U heeft een zending van 20 kg met de afmetingen 75 cm (L) bij 40 cm (B) bij 40 cm (H) te versturen. 

De berekening is dan als volgt:


Het volumetrisch gewicht is in dit geval hoger dan het daadwerkelijke gewicht van de zending, het tarief wordt dus gebaseerd op 24 kg.

 

6. Een Time Definite-levering is niet op de afgesproken tijd geleverd. Kan ik bij DHL een restitutie aanvragen?
 

Mocht uw zending niet op de afgesproken tijd zijn afgeleverd, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice voor eventuele restitutie. Deze 'geld-teruggarantie' is alleen van toepassing op DHL EXPRESS 9:00 en 12:00 (Export en Import).

 

7. Hoe dien ik een schadeclaim in?

 

  • Zending gerelateerde schade/verlies: Mocht uw zendingen niet zijn aangekomen of beschadigd zijn, adviseren wij u zo spoedig mogelijk contact op te nemen met onze Klantenservice. Geef daarbij een nauwkeurige beschrijving van de goederen en de verpakking. Meer informatie vind u in de DHL Express claim procedure.

 

  • Niet-zending gerelateerde zaken: Dagelijks gaan duizenden DHL-chauffeurs de weg op om een wagen vol pakketjes of pallets aan het juiste adres te bezorgen. Soms gaat er iets mis. Met het schadeformulier kunt u schade claimen die niet gerelateerd is aan een specifieke zending, maar bijvoorbeeld aan voertuigen of andere eigendommen. Schadeformulier.
 


8. Ik word door DHL gevraagd douanerechten en BTW te betalen voor goederen die ik heb gekocht op internet. Waarom zijn deze kosten niet inbegrepen in de door mij betaalde verzendkosten?


Douanerechten en BTW zijn doorgaans niet inbegrepen in de prijs en verzendkosten die u betaalt bij een online aankoop. Dit is een keuze van de leverancier. Wanneer u goederen koopt via internet, moet u er rekening mee houden dat deze niet altijd afkomstig zijn uit uw eigen land of uit de Europese Unie. Wanneer de goederen worden verstuurd vanuit een niet-EU land, moet u bij invoer in de Europese Unie douanerechten en BTW betalen.Om de goederen zo snel mogelijk bij u te kunnen afleveren, schiet DHL de verschuldigde douanerechten en BTW voor en betaalt de douane. Lees meer over invoerrechten en BTW.

 
 


9. Mijn gegevens zijn gewijzigd (verhuizing, KVK nummer, telefoonnummer, bedrijfsnaam, e-mailadres etc) hoe kan ik dit doorgeven?

  • Dit kan eenvoudig via het online contact formulier.
  • Heeft u een vast contactpersoon bij DHL Express? Geef hem dan tijdig de veranderingen, persoonlijk door. Dit voorkomt bijvoorbeeld incorrect geadresseerde facturen.
  • Wijzigen uw gegevens bij de KvK? Zorg dan dat u de wijziging aan ons doorgeeft, als de gegevens bij de KvK zijn aangepast.
  • Wilt u de gegevens van een zending wijzigen? Dan is het van belang om contact op te nemen met onze klantenservice, via 088-0552000

Uw gegevens worden zo snel mogelijk gewijzigd. Indien wij nog meer informatie nodig hebben nemen we contact met u op.

.

 
 

 

Heeft u een vraag tijdens kantooruren? Neem dan contact met ons op via de chat.

  • Handige links
    • Boek een retour
    • Douaneformulier aanmaken
    • Pre-printed Waybills
    • Bestel verpakkingsmateriaal
  • Ondersteuning
    • Afmetingen en gewichten
    • Tarieven en Transittijden
    • T1 transitdocument
    • Verzekerd verzenden
  • FAQ
    • Algemene vragen
    • Pakket versturen
    • Online verzenden
    • Zending traceren
  • Populaire DHL bestemmingen

      • Australië
      • België
      • Brazilië
      • China

      • Duitsland
      • Frankrijk
      • Italië
      • Nederland

      • Rusland
      • Spanje
      • UK
      • USA
  • Volg ons op
  • Track & Trace
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Contact
  • Werken bij
  • Over DHL Express
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy Policy
  • Toegankelijkheid
  • Contact

Copyright 2022 DHL Express. All rights reserved