Ricky: van Koerier naar Servicecenter Manager Eindhoven!

Vandaag nemen we een kijkje in het carrière pad van Ricky van Soest! Al 17 jaar is hij in dienst bij DHL Express en heeft hij verschillende functies vervuld. Op dit moment is hij Servicecenter Manager en is hij verantwoordelijk voor het servicecenter in Eindhoven. We praten met hem over zijn leiderschapsstijl, de uitdagingen in zijn werk en wat hem trots maakt om deel uit te maken van het DHL Express-team. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees snel verder!

Stel, je bent op een verjaardag en iemand vraagt aan jou wat voor werk je doet. Wat zeg je dan?  
Om het makkelijker te maken geef ik aan dat ik verantwoordelijk ben voor de hele DHL Express-operatie in de regio Eindhoven. Dit omvat alles wat betrekking heeft op pallets, pakketten en alles wat daarmee samenhangt.  

Hoe is jouw carrière bij DHL Express begonnen?  
Ik ben 17 jaar geleden begonnen bij het servicecenter in Eindhoven als koerier. Al snel ontwikkelde ik een passie voor organisatie en greep ik de kansen die zich voordeden. Vervolgens groeide ik door naar de functie van Support Executive en daarna Supervisor. Na een korte uitstap naar DHL Supply Chain, waar ik het erg naar mijn zin had, merkte ik dat mijn hart toch meer bij DHL Express lag. Na ruim een jaar keerde ik terug naar DHL Express in de rol van Field Support. In deze functie heb ik veel projecten opgepakt, zoals de introductie van elektrische voertuigen. Inmiddels werk ik alweer drie jaar als Servicecenter Manager in Eindhoven. Dit bevalt me heel goed; het werken met mensen en samen plannen maken met het team had ik echt gemist! 

Hoe zou jij jezelf als manager omschrijven en wat heb jij geleerd over leiderschap?  
Ik zie mezelf als een echte people manager. Ik ben altijd oprecht geïnteresseerd in de verhalen van collega’s. Of het nu gaat om samen successen vieren of het omgaan met ingrijpende gebeurtenissen, ik toon begrip en probeer een positieve impact te maken. Wat ik heb geleerd over leiderschap, is hoe belangrijk het is om iedereen mee te nemen in doelstellingen en beslissingen, zowel op nationaal als internationaal niveau. Daarom zorg ik ervoor dat de mensen op onze locatie in Eindhoven goed geïnformeerd zijn, zodat duidelijk is waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en welke doelen we samen nastreven. Op deze manier wil ik meer betrokkenheid creëren en het gevoel van trots vergroten. 

Hoe zorg jij voor een goede werk-privébalans, met de verantwoordelijkheden van een Servicecenter Manager? 
Ik werk één dag per week minder, zodat ik meer tijd met mijn gezin kan doorbrengen. Dit doe ik nu al zo’n twee jaar. Dat betekent echter niet dat ik minder betrokken ben, ik sluit me bijvoorbeeld niet volledig af op mijn vrije doordeweekse dag. Op die dag ben ik beschikbaar als dat nodig is. 

Welke uitdagingen in jouw werk houden je scherp? 
We streven er elk jaar naar om te vernieuwen, en tot nu toe slagen we daar steeds in. Toch blijft het een uitdaging om dit continu door te zetten. Daarnaast is het een uitdaging om iedereen hierin mee te krijgen en ervoor te zorgen dat we allemaal dezelfde richting op gaan.  

Hoe zou je de sfeer op het servicecenter in Eindhoven omschrijven?
We hebben een goede mix van collega’s die al lang in dienst zijn en collega’s die net zijn begonnen. De sfeer is gemoedelijk en gezellig, maar ook productief. Als ik kijk naar wat we de afgelopen jaren hebben neergezet, zie ik dat we de betrokkenheid hebben vergroot. Zoals al eerder aangegeven, denk ik dat dit begint bij communicatie en transparant zijn naar iedereen die hier werkt. Geef mensen de mogelijkheid om mee te denken én hun ideeën uit te voeren. Probeer het gewoon – ook als het niet werkt, hebben we het in ieder geval geprobeerd. En als het wél werkt, zijn we samen succesvol.  

Hoe proberen jullie klanten bij DHL Express te betrekken vanuit servicecenter Eindhoven?
We zijn gestart met een 'Customer Experience' voor onze klanten. Ze krijgen een presentatie en een rondleiding door het servicecenter, zodat ze een uniek kijkje krijgen in de weg die hun zending aflegt en wie de mensen zijn achter DHL Express. De klanten zien bijvoorbeeld hoe onze collega’s hun shift starten, en ze krijgen een korte presentatie over wat we doen in Nederland en specifiek in Eindhoven. We sluiten af met een quiz waar ze iets mee kunnen winnen. Zo gaan ze naar huis met een leuke ervaring en DHL-gadgets! 

Wat zou je tegen je jongere zelf zeggen, toen je net begon bij DHL Express?
Heb geduld. Ik wilde eigenlijk altijd te snel doorgaan en was alweer bezig met de volgende stap, terwijl dat helemaal niet nodig was. Het is belangrijk om je ervaring op te doen en nieuwe vaardigheden te leren.

Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om bij DHL Express te solliciteren? Waarom zouden ze voor ons moeten kiezen?  
Bij twijfel altijd doen! Ik werk hier nu al 17 jaar, en elke dag heb ik weer zin om naar mijn werk te gaan. Ik ben enorm trots, zowel op mijn team en servicecenter als op het grote bedrijf. Iedereen is onderdeel van ons succes, iedereen maakt het verschil, we zijn allemaal gelijk. We doen het samen, dat teamgevoel. Ook de trainingen die je krijgt, zijn uniek.  

Maakt dat jou dan ook #Expresstrots?  
Absoluut! Tegenwoordig kom ik op de fiets naar het werk. Onderweg zie ik al collega’s, spot ik onze geel- en rode kleuren en word ik enorm trots op wat we wereldwijd bereiken. En wanneer ik hoor wat koeriers hebben meegemaakt of wat ze gaan doen, krijg ik daar echt energie van.