
Naam: Hans van den Booren
Leeftijd: 64 jaar
Werkzaam bij DHL Express: 42 jaar
Kun je ons vertellen hoe je carrière bij DHL Express begon?
Ik begon als koerier in januari 1983, midden in de economische crisis in Nederland. Ondanks mijn marketingdiploma kon ik geen werk vinden. Een uitzendbureau tipte mij over een Amerikaans bedrijf dat zou starten op vliegveld Beek. Het uitzendbureau gaf aan dat het een heel groot bedrijf wereldwijd kon gaan worden. Ik was allang blij, want ik had een baan en kon aan de slag. Samen met Ron Lennertz (nu servicecenter manager in Maastricht) begon ik als koerier, met een huurauto zonder logo en een kantoor zonder branding. Op deze manier brachten we de zendingen bij onze klanten. We waren een Self-Supporting Unit (SSU) met weinig zendingen, slechts drie koeriers en één kantoormedewerker.
Hoe is jouw carrière verder verlopen bij DHL Express?
Ik begon als koerier en werd daarna senior koerier. Vervolgens maakte ik de overstap naar customer support (nu CSE). Ik wilde altijd al in de sales werken, maar er waren slechts twee accountmanagers voor heel Nederland. Daarom begon ik bij customer support, waar ik de accountmanagers ondersteunde, software implementeerde en klanten hielp. Vervolgens groeide ik door naar junior accountmanager, accountmanager en uiteindelijk naar major accountmanager. Dit laatste doe ik nu inmiddels al 15 jaar met veel plezier.
Waarom ben jij trots om voor DHL Express te werken, oftewel waarom ben jij #expresstrots?
Ik heb de mogelijkheden gekregen om te groeien. Daarnaast heb ik fantastische vrienden gemaakt, waar ik nu nog steeds bevriend mee ben. Het voelt als een familiebedrijf en als een warm bad. Iedereen maakt een praatje met elkaar en iedereen wil elkaar ook helpen waar nodig. De ‘can-do’ spirit is vanzelfsprekend binnen het bedrijf. Ook heb ik zoveel mooie dingen meegemaakt en ben ik bij leuke evenementen geweest, zoals de Eurocup. Tot slot vind ik het product van DHL Express prachtig.
Wat zijn de grootste veranderingen die je hebt gezien in de afgelopen 40 jaar binnen het bedrijf?
Door een staking bij PTT kregen we steeds meer klanten. Dit is echt onze grote doorbraak geweest. Ook werden wij interessant voor klanten omdat we extra diensten zoals track & trace aanboden, en daarnaast betrouwbaar en internationaal waren. Het bedrijf groeide snel van klein naar groot. Hoewel Maastricht ooit kans maakte om de hub te worden in plaats van Brussel, lukte dat niet vanwege beperkingen op nachtvluchten.
Wat is je meest memorabele herinnering bij DHL Express?
De pioniersfase vond ik het mooiste, oftewel de beginfase. Samen met Ron, met wie ik ooit begon, bedachten we alles zelf en zetten we als team alles op. We creëerden onze eigen processen, die nu allemaal vaststaan. Vroeger wisselden we koerierswerk nog af en losten we alles samen op. Er was een manager op afstand die af en toe langskwam, verder waren we heel zelfsturend. Het is geweldig om te zien hoe we van een klein bedrijf zijn uitgegroeid tot een groot bedrijf.
Wat is je mooiste herinnering van het afgelopen jaar?
Ik mag vervroegd met pensioen, wat ik heel prettig vind. Daarnaast krijg ik rustig de tijd om mijn klanten over te dragen aan mijn opvolger. Ik wil graag mijn klanten goed overdragen en ben heel blij dat ik rustig de tijd krijg om mijn klanten over te dragen aan mijn opvolger. Ik heb een hele fijne opvolger. Daarnaast ben ik dit jaar ook getrouwd!
Welke vaardigheden of lessen heb je geleerd die je waardevol vindt?
Michiel Greeven, onze huidige VP, was ooit mijn salesmanager. Ik ben vaak met hem op pad geweest en heb veel van hem geleerd, zoals hoe je informatie overbrengt en waar je de grens kon stellen bij klanten. Dit kon hij heel goed. Ook leerde ik van hem om niet bang te zijn. Naast dat het heel leerzaam was, hebben we ook een hele leuke tijd samen gehad. Nog steeds hebben we contact met elkaar.
Wat zou je willen meegeven aan potentiële nieuwe collega’s?
Ik vind het echt een prachtig bedrijf. Persoonlijk zou ik nooit naar de concurrent overstappen. Dit is namelijk gewoon het beste bedrijf op logistiek gebied. Wat betreft tips om door te groeien binnen het bedrijf wil ik meegeven: doe mee aan initiatieven zoals Generation Next en loop eens een dag mee met iemand van een afdeling waar je interesse in hebt, bijvoorbeeld met iemand van Sales. Wees nieuwsgierig en stel je open, zo krijg je de kans om door te groeien. Heb je talent en potentie? Dan ben je bij het juiste bedrijf! Veel mensen blijven jarenlang bij DHL Express omdat ze het er zo naar hun zin hebben en veel kansen krijgen.
Wat ga je het meest missen als je straks met pensioen bent?
Ik zal vooral de mensen missen, zowel mijn collega’s als de klanten waarmee ik een band heb opgebouwd. Ik ken sommige collega’s al zo ontzettend lang, dat ga ik wel missen. Daarnaast zal ik ook mijn klanten gaan missen. DSM is al 42 jaar klant en Herbalife valt al 15 jaar onder mij als klant. Herbalife organiseert zelfs een mooie dag om me feestelijk uit te zwaaien.