Noëlle Bertens-Meisner

Noëlle Bertens-Meisner werkt al 27 jaar voor DHL Express. Zij is begonnen als koerier en uiteindelijk doorgegroeid tot manager Learning & Development. Benieuwd hoe zij zich heeft ontwikkeld tot waar ze nu is? Lees hier haar inspirerende verhaal!

Je was 19 toen je begon bij DHL Express. Hoe ben je er terecht gekomen?  
Als studente aan de kunstacademie was werken bij DHL Express in de eerste instantie niet mijn plan. Ik studeerde in Utrecht en woonde in een studentenhuis. Twee andere bewoners werkten al in de loods bij DHL Express. Op zoek naar een bijbaan kwam ik via hen in contact met het bedrijf. Na een sollicitatiegesprek kreeg ik de volgende dag al een contract aangeboden, en zo begon mijn carrière als koerier.  

Hoe is jouw verdere carrière binnen DHL Express verlopen?  
Ik vond werken bij DHL Express zo leuk dat ik minder naar school ging dan eigenlijk de bedoeling was. Tegelijkertijd ging ik met minder plezier naar school, en zag ik kansen binnen het bedrijf. Deze kansen werden ook in mij gezien en iemand vroeg of ik wel eens had nagedacht over een leidinggevende rol. Ik dacht: wat als ik bij DHL Express blijf?  

Al vrij snel groeide ik door naar Supervisor, een rol die ik ongeveer drie jaar met veel plezier heb vervuld. Vervolgens werd ik Transportmanager in Amersfoort. Daarna kreeg ik de kans om Operationeel Projectmanager binnen de Benelux te worden, wat ik ook geruime tijd heb gedaan. Toen er een functie als Operations Manager in Amersfoort vrijkwam, greep ik die kans. Vervolgens werd ik Terminal Manager en was ik verantwoordelijk voor de operationele vestiging. Op dat moment was ik 29 jaar en was ik tien jaar in dienst bij DHL Express.  

Hoe ben je uiteindelijk manager geworden van het Learning Center? 
Ik kreeg de kans om een ondersteunende rol in de staf op me te nemen, in plaats van direct in het operationele proces te werken. Verschillende kleine afdelingen kwamen onder mijn leiding, waarvan uiteindelijk een deel training overbleef. In de jaren daarna ontdekte ik dat ik het leuk vind om te bouwen aan zaken die niet meer optimaal zijn, of die helemaal opnieuw moeten worden opgezet. In deze rol kon ik mijn ei kwijt. Toen mij werd gevraagd waar mijn hart lag, gaf ik aan dat dat bij training lag. Sindsdien ben ik de manager van het Learning Center en verantwoordelijk voor de uitrol van het trainingsprogramma in Nederland. Hier worden alle collega’s getraind die net zijn gestart, maar ook collega’s die al langer in dienst zijn en die bijvoorbeeld in een managementprogramma zitten worden hier getraind. Ik heb op dit moment negen mensen in mijn team en doe dit nu al ongeveer acht jaar met veel plezier.

Wat waren de uitdagingen die je tijdens je carrière tegenkwam en hoe heeft DHL Express je ondersteund bij je ontwikkeling?
De uitdagingen die ik in mijn carrière tegenkwam, lagen vooral in mezelf. Als jongvolwassene maak je een persoonlijke groei door, en voor mij zat de grootste uitdaging in mijn ongeduld. Het was een belangrijke les om te leren mijn rust te bewaren. DHL Express heeft mij geholpen in mijn ontwikkeling door de trainingsprogramma’s die ik altijd heb mogen volgen, evenals door vele gesprekken met leidinggevenden en directe collega’s. Deze ondersteuning heeft me geholpen om mezelf te ontwikkelen en dit neem ik altijd weer mee in de rol die ik uitvoer.

Wat wil jij meegeven aan collega’s als ze verder willen doorgroeien binnen DHL Express? 
DHL Express is een groot bedrijf met talloze ontwikkelkansen, zowel in Nederland als internationaal. Heb je ambities? Maak ze kenbaar en praat erover. Er zijn veel kansen, maar dat betekent niet dat ze je op een presenteerblaadje worden gegeven. Laat zien wat je in huis hebt!

Investeer daarnaast in je netwerk en zorg dat je mensen om je heen hebt met wie je kunt samenwerken, niet alleen binnen je eigen afdeling. Hierdoor krijg je meer begrip van hoe het netwerk werkt, aangezien je slechts een klein onderdeel bent van het geheel. Tegelijkertijd biedt dit de mogelijkheid om te laten zien wat je zelf waard bent.

Waar ben jij #expresstrots op van afgelopen jaar? 
Ik ben erg trots op het feit dat we erin slagen om alle nieuwe medewerkers direct deel te laten nemen aan het onboardingsprogramma dat we bij DHL Express aanbieden. Daarnaast ben ik trots dat we echt per persoon kijken naar wat er nodig is, bijvoorbeeld als een certificaat is verlopen. We werken nauw samen met de locaties, waardoor we specifiek kunnen inspelen op de trainingsbehoeften van ieder individu.

Hoe zie je jouw toekomst bij DHL Express? 
We hebben een sterk onboardingsprogramma neergezet, maar er zijn nog steeds ontwikkelkansen. Ik zou graag de brug willen slaan tussen mijn afdeling en andere afdelingen die ook aan ontwikkeling willen werken.  

Als persoonlijk doel zou ik graag meer met coaching willen doen, vooral op het gebied van jonge leidinggevenden. Ik denk dat ik met mijn ervaring deze mensen goed kan helpen.