Futbol Emotion scoorde bij een immens publiek dankzij branded content
Nadat zijn carrière hem van Spanje naar Glasgow Celtic had gebracht, broedde Javier op een plan voor zijn pensioen. Toen hij zijn vader over zijn grootse plannen vertelde om dé winkel voor keepers te worden, had hij er geen idee van hoe ver hij het vervolgens zou schoppen. Begin 2018 had Futbal Emotion 17 winkels en een online imperium met een jaarlijkse groei van 30%. Hoe behoorde de shop zo snel bij de eersteklassers? Sánchez Broto wist dat hij meer dan een winkel nodig had om daar te komen … hij moest naam maken.
Groei door klantenkennis
Het is niet voldoende om klanten degelijke producten aan te bieden tegen concurrerende prijzen. Je moet hen ook emotioneel voor je winnen. Met die insteek creëerde Futbol Emotion een plek voor keepersliefhebbers, waar ze terecht kunnen voor tips, informatie en adviezen. Om het eenvoudig te houden, richtten ze zelf een hub op, de Locker Room (‘kleedkamer’). Al snel plaatste de Locker Room dagelijks posts, met beoordelingen voor schoenen en kits en met interviews met profvoetballers zoals Hugo Lloris van Tottenham en Iago Herrerín van Athletic Bilbao.
Deze activiteiten hielp hen om bestaande klanten betrokken te houden en nieuwe klanten aan te trekken. Hector van Futbol Emotion: “We wisten veel over de mensen die zich aanmeldden op de website. Ze hoefden enkel hun e-mailadres op te geven en hun geboortedatum of favoriete speler.” Naarmate de Locker Room groeide, groeide ook Futbol Emotion. En zo bleef het ook groeien.
De volgende stap: Go Social
Futbol Emotion creëerde veel en goede content. Fans zouden die content delen, als ze maar het juiste platform kregen aangeboden.
“Sociale mediakanalen vormen de beste manier om onze aanbiedingen en nieuwe producten te promoten, maar ook om met onze klanten te praten. We praten echt veel over voetbal, en niet alleen met de bedoeling om te verkopen. Het is moeilijk om te achterhalen hoeveel mensen er via dat kanaal een aankoop doen, maar velen kennen ons bedrijf door onze video's."
Het is een schoolvoorbeeld van de kracht van contentmarketing: zorg voor materiaal met een emotionele binding en verspreid het via de juiste platforms voor publiciteit.
Onze leveringen zijn in goede handen bij DHL
Al die moeite zou teniet worden gedaan als de goederen niet elke keer opnieuw juist geleverd worden. “We werken met DHL omdat het de gemakkelijkste manier is om naar alle uithoeken van de wereld te kunnen verzenden. We moeten de klanten de best mogelijke service bieden, met zoveel mogelijk informatie vóór de bestelling.”
De overgrote meerderheid van online shoppers betaalt het liefst in zijn eigen lokale munteenheid en wil meteen weten hoeveel de verzendkosten bedragen. Het is belangrijk om te kiezen voor een koerier die kan worden geïntegreerd in je platform en in deze twee services voorziet. Het juiste koeriersbedrijf doet meer dan gewoon je producten bezorgen. Door samen te werken met DHL kunnen je klanten gemakkelijker kopen, omdat de bezorgkosten altijd zijn opgenomen in de user journey, en niet voor een nare verrassing zorgen aan het eind van de bestelprocedure. De prijzen worden bovendien altijd in de lokale munteenheid weergegeven.
Als je van plan bent om met je E-commerce business ook internationaal te gaan, volg dan het advies van Futbol Emotion en werk samen met een partner die het je klanten gemakkelijk maakt, waar ze ook wonen.
Blog: De 22 gouden regels van E-commerce
Wil je je webshop succesvol maken? Hét wondermiddel bestaat niet, maar met onze 22 gouden regels voor de e-commerce kan het bijna niet meer misgaan. Deze regels zijn gebaseerd op ruime vakkennis en samenwerking met duizenden e-commercemerken.